meditácia

Hľadanie šťastia je popri lieku na nesmrteľnosť a snahe premeniť kov na zlato jedna zo základných túžob ľudstva. Zatiaľ, čo  dve posledné otázky ostávajú stále záhadou, systém na dosiahnutie šťastia je už objavený.

Šťastie nie je vecou karmy

Dlhé roky sa predpokladalo, že niektorí ľudia sú jednoducho náchylnejší prežívať všetko šťastnejšie a iní depresívnejšie. Že svet sa delí na optimistov a pesimistov a človeku je predurčená istá dávka šťastia, s ktorou prežíva počas života. Potom prišiel Richard Davidson z Wisconsinskej univerzity a tvrdenie vyvrátil.

Šťastie sa ukrýva v mozgu

Davidson pomocou prístrojov a magnetickej rezonancie meral aktivitu v mozgu pri šťastí a smútku a tvrdí: Keď sú ľudia emocionálne rozrušení, majú obavy, zlosť, sú depresívni, aktívna je pravá predná časť mozgovej kôry. Keď sú ľudia naladení pozitívne a šťastne, nabití energiou a aktívni, aktívnou je ľavá predná časť mozgovej kôry.“ Podľa Davidsonových zistení je teda index našej nálady založená na tom, ktorá časť mozgovej kôry je aktívna. Už ostáva len otázka, ako aktivovať želané centrá šťastia.

Meditácia ako cesta k pravému šťastiu

Samozrejme, že Davidson sa neuspokojil so zistením stavu, ale spolu s Jonom Kabatom-Zinnom z lekárskej fakulty na Massachusettskej univerzite sa rozhodli nájsť spôsob vedomej aktivácie šťastia. Našli ho v meditácii bdelej pozornosti. Pozorované subjekty mali dvakrát denne meditovať a zameriavať sa na bdelú pozornosť. Výsledky boli prekvapujúce aj pre nich samých. Bdelá pozornosť aktivovala ľavú prednú časť mozgovej kôry a ľudia sa vďaka dostatku meditácie cítili šťastnejší, vitálnejší, začínali na celý život pozerať akoby z pohľadu prežívaného okamihu a zažívali viac pocitov šťastia. Dokonca aj pri konfrontácii s pomalou a depresívnou hudbou ju skúmali a nepodľahli výkyvu emócií tak ľahko.

Reštart mozgu smerom k šťastiu

Najmodernejšie vedecké poznatky idú ešte ďalej. Dokazujú, že ľudia, ktorí sa aktívne venujú meditácii, aktivujú časti mozgu, ktoré doslova rozpúšťajú obavy z budúcnosti. Teda hlavného nepriateľa prežívanie prítomného okamihu šťastia a dôvod našich strachov a tendencie bežať životom. Pritom netreba meditovať hodiny, každá minúta sa počíta.

Doktorka Sarah Lazar zistila, že dlhé roky meditácie dokonca menia štruktúru mozgu tak, že pracuje aktívnejšie, vitálnejšie, dáva nám pocit šťastia. Je to akoby vám niekto „púšťal do žíl“ optimizmus. Mozog začne fungovať na frekvencii pocitu, že život je krásny a šťastie je pocit, ktorý môžete mať na počkanie. Pri vnímaní bdelou pozornosťou totiž vždy nájdete niečo, čo vás poteší.

Ako meditovať na zvýšenie pocitu šťastia?

Nie je potrebné sedieť hodiny v tureckom sede. Naopak. Pohodlne si sadnite, vystrite chrbticu, hlavu, nohy majte na zemi, ruky na kolenách. Pomaly a sústredene si prejdite celé svoje telo. Venujte pozornosť tomu, ako sa cítia vaše chodidlá, členky, kolená, zadok, ruky, hlava, krk. „Preskenujte“ pomaly celé telo. Následne sa približne 8 minút sústreďte iba na svoj dych. Neovládajte ho. Iba všetko vnímajte. Ako pozorovateľ. Možno to vydrží pár sekúnd, kým sa vám do mysle vkradnú myšlienky, ale len ich usmernite, pozorujte a hneď vráťte pozornosť k dychu.

Bude to vyžadovať tréning, ale za objavenie šťastného života to určite stojí. Toto robte dvakrát denne a už po týždni uvidíte, že svet sa sám od seba stane šťastnejším miestom, ako doteraz.

Meditácia reštartuje mozog a aktivuje centrá šťastia!
5 (100%) 3 votes

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *